B&W

dinsdag 30 april 2019

A.M.T. Naterop

Eind 2018 is door het bureau Stec groep de provinciale prognose bedrijventerreinen opgeleverd en vastgesteld door de provincie Noord-Brabant. De nieuwe prognose laat zien dat de komende jaren vooral de sterk gegroeide high- en mediumtechindustrie en de logistiek nog extra behoefte aan ruimte hebben. Daarnaast wordt geconstateerd dat er knelpunten liggen voor met name de meer lokale terreinen en hun huidige ruimtegebruikers. De provinciale prognoses vormen de basis voor de nieuwe bedrijventerreinenprogrammering in de regio Noordoost Brabant.
    Het signaal van te weinig (lokale) ruimte is herkenbaar voor Boxtel; in 2018 hebben Boxtelse ondernemers aangegeven qua ruimte op de huidige terreinen in de knel te komen. Op grond van deze signalen is aan Stec groep gevraagd verdiepend onderzoek uit te voeren. De uitkomsten van dit verdiepend onderzoek vormen de onderbouwing van de ruimtevraag van Boxtel in de regionale programmering.
    Inmiddels zijn de eerste gesprekken in de regio gestart. Er is in overleg met de provincie voor gekozen om eerst het proces met betrekking tot de programmering vast te stellen, voordat de daadwerkelijke ‘ruimtediscussie’ plaatsvindt. Via bijgevoegde raadsinformatiebrief wordt de raad op de hoogte gebracht van de voortgang van deze gesprekken en het verdere proces.

1. De raadsinformatiebrief vast te stellen en deze door te leiden naar de raad.

1. De raadsinformatiebrief vast te stellen en deze door te leiden naar de raad.

Uit het evaluatieonderzoek Loket WegWijs, Sociaal Team (ST) en Basisteam Jeugd & Gezin (BJG) van de Rekenkamercommissie Boxtel zijn verschillende aanbevelingen naar voren gekomen. Met de Raad is vorig jaar afgesproken om na een jaar te evalueren hoe de aanbevelingen in de praktijk zijn gebracht. Met deze Raadsinformatiebrief wordt de stand van zaken m.b.t. deze aanbevelingen toegelicht

1. In te stemmen met deze raadsinformatiebrief en deze via de griffie te verspreiden aan de raad.

Er zijn schriftelijke vragen binnengekomen van CDA met betrekking tot MOVE ’31.

Instemmen met de inhoud van de antwoordbrief en deze aanbieden aan de Griffie.

Instemmen met de inhoud van de antwoordbrief en deze aanbieden aan de Griffie.

Het college heeft de wettelijke verplichting om jaarlijks voor 1 mei de evaluatie vast te stellen van het uitvoeringsprogramma VTH over het jaar daarvoor. De conclusies zijn:

1. Het synchroniseren van de processen verder ter hand te nemen om zo ook de procescriteria beter te beheersen.
    2. De verordening VTH en daarmee de invloed van de kwaliteitscriteria op onder andere het team VTH en de werkzaamheden verder uit te werken.
    3. Bewaken programmatisch toezicht.
    4. Bewaken van de formatie van VTH.
    5. De aanbevelingen meenemen in het nieuwe beleid wat in 2019 wordt opgesteld.
    6. Beter monitoren van het aantal ontvangen klachten alsmede het onderwerp van de klacht.
    7. Meer communicatie rondom wet- en regelgeving

1. Het uitvoeringsprogramma VTH 2018 vast te stellen.
    2. De raad te informeren door een stuk ter kennisname.

1. Het uitvoeringsprogramma VTH 2018 vast te stellen.
    2. De raad te informeren door een stuk ter kennisname.

De SP stelde artikel 37 vragen over Vion. In de bijlage treft u de concept-beantwoording aan.

1. Bijgevoegde brief te versturen aan de SP.

1. Bijgevoegde brief te versturen aan de SP.

Een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2020 van de Omgevingsdienst Brabant-Noord.

De Regio Noordoost Brabant (Regio NOB) biedt het concept jaarplan en de concept begroting 2020 aan voor het indienen van een zienswijze. In deze stukken geeft de Regio aan hoe er met de gemeenten en de deelnemende waterschappen wordt samengewerkt op bovenlokale maatschappelijke en economische opgaven. Aan de raad wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.

Geen zienswijze op het jaarplan en begroting 2020 in te dienen en dit ter besluitvorming voor te leggen aan de raad.

leggen aan de raad.