B&W

dinsdag 19 november 2019

A.M.T. Naterop

Het verbreed Gemeentelijk RioleringsPlan (vGRP) geeft voor elke 5 jaar een overzicht van de kosten en opbrengsten om te voldoen aan de zorgplichten van water. De zorgplichten zijn beschreven en hebben betrekking op grond-, oppervlakte-, en riool- water. Nu wordt het zesde vGRP voorgelegd. Het is een actualisatie van de gegevens voor de doorrekening en een voortzetting van het vGRP5 met een beperkt aantal nieuwe speerpunten. Om de veranderingen ten opzichte van eerdere vGRP’s inzichtelijk te maken, zijn in bijgaande oplegnotitie (zie bijlage 1) de belangrijkste beleidswijzigingen beschreven en is inzichtelijk gemaakt wat de consequenties voor de rioolheffing zijn. De rapportage is intern en met het Waterschap besproken en goedgekeurd (zie bijlage 3). Het definitieve rapport wordt hierbij aan de raad aangeboden (zie bijlage 2). Het dient voor 1 januari 2020 door de raad te worden vastgesteld voor de onderbouwing van de jaarlijkse vaststelling van de rioolheffing.

1. Kennis te nemen van het vGRP-6 en de bijbehorende oplegnotitie.
    2. Het vGRP aan de raad ter vaststelling aan te bieden op 10 december 2019.
    3. De raad in te laten stemmen om het aantal voorzieningen voor rioolbeheer terug te brengen van drie tot een per 1-1-2020.
    4. De onder 3 genoemde aanpassing in de 5e wijziging van de begroting 2020 vast te stellen

1. Kennis te nemen van het vGRP-6 en de bijbehorende oplegnotitie.
    2. Het vGRP aan de raad ter vaststelling aan te bieden op 10 december 2019.

De subsidieregeling voor monumenten moet worden aangepast. Het subsidieplafond voor monumenten wordt verlaagd en de regeling wordt op enkele punten gewijzigd.

1. In te stemmen met de Derde wijzigingsregeling Subsidieregeling monumenten Boxtel 2017 conform bijlage 1

Op 19 februari 2019 hebben wij een verzoek ontvangen van V.O.F. Boxtel Selissen, voor het op grond van artikelen 76 en 83 van de Wet geluidhinder vaststellen van hogere waarden verkeerslawaai voor 293 woningen vanwege de A2 en 62 woningen vanwege de Bosscheweg te Boxtel. Aanleiding voor het verzoek is het opstellen van het bestemmingsplan Selissen voor het realiseren van ongeveer 465 woningen. Het ontwerp besluit heeft gedurende zes weken ter inzage gelegen, gelijktijdig met het bestemmingsplan. Er zijn geen zienswijzen tegen het besluit ingediend.

1. De beschikking Hogere grenswaarde Wet geluidhinder vast te stellen

1. De beschikking Hogere grenswaarde Wet geluidhinder vast te stellen

De gemeente Boxtel heeft haar archieftaken via een dienstverleningsovereenkomst (DVO) uitbesteed aan het Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC). Deze 5-jarige DVO loopt af per 15 maart 2020. Artikel 15 van deze overeenkomst stelt dat partijen in oktober 2019 moeten aangeven of en zo ja onder welke condities ze verder gaan met deze overeenkomst.

1. Nieuwe DVO aangaan met BHIC voor archiefbeheer inclusief inspectietaken van 15 maart 2020 t/m 31 december 2020
    2. Budget binnen begroting verhogen naar € 85.550,00.

2. Budget binnen begroting verhogen naar € 85.550,00.

Door de fractie D66 zijn bij brief van 23 oktober 2019 vragen gesteld inzake duurzaam aanbesteden. Deze vragen worden beantwoord door middel van bijgevoegde antwoordbrief.

In te stemmen met de beantwoording van de vragen en deze toe te zenden aan de gemeenteraad.