- Locatie
Oude Raadzaal Boxtel
- Voorzitter
- Ronald van Meygaarden
Agendapunten
-
02.01.OB
Accommodatiebeleid
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en dit via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
Besluit
In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en dit via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
-
02.02.OB
Ingevolge artikel E7 van de Kieswet dient er voor de verkiezing van de gemeenteraad een hoofdstembureau te worden ingesteld. Dit hoofdstembureau fungeert tevens als centraal stembureau en wordt telkens ingesteld voor de termijn van 4 jaar. Vanwege personele mutaties binnen de organisatie is het nodig om de samenstelling van het hoofdstembureau van de Gemeente Boxtel aan te passen en opnieuw vast te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Met ingang van 01 januari 2026 de volgende leden en plaatsvervangende leden te benoemen voor het hoofdstembureau van de gemeente Boxtel voor de periode va vier jaren:
· de heer R.S. van Meygaarden, voorzitter
· de heer V.C. Fijneman, plaatsvervangend voorzitter
· mevrouw A.J.F.M. de Jong - van de Langenberg, lid
· de heer J.L. Delhez, lid
· mevrouw M. Spikmans, plaatsvervangend lid
2. De Raadzaal en de B&W kamer voor de zittingen van het centraal stembureau voor de verkiezing van de gemeenteraad van Boxtel aan te wijzen;
3. Het voorgaande besluit van de leden van het hoofdstembureau in te trekken.Besluit
1. Met ingang van 01 januari 2026 de volgende leden en plaatsvervangende leden te benoemen voor het hoofdstembureau van de gemeente Boxtel voor de periode va vier jaren:
· de heer R.S. van Meygaarden, voorzitter
· de heer V.C. Fijneman, plaatsvervangend voorzitter
· mevrouw A.J.F.M. de Jong - van de Langenberg, lid
· de heer J.L. Delhez, lid
· mevrouw M. Spikmans, plaatsvervangend lid
2. De Raadzaal en de B&W kamer voor de zittingen van het centraal stembureau voor de verkiezing van de gemeenteraad van Boxtel aan te wijzen;
3. Het voorgaande besluit van de leden van het hoofdstembureau in te trekken. -
02.03.OB
Beantwoording vragen ex art. 37 Reglement van Orde, d.d. 4 december 2025 van BALANS over Art37 vragen over stembureaus in de gemeente Boxtel.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met de bijgevoegde antwoordbrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
Besluit
In te stemmen met de bijgevoegde antwoordbrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
-
02.04.OB
Raadsinformatiebrief
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
Besluit
In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
-
02.05.OB
Tarieven onroerende-zaakbelastingen 2026.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en dit via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
Besluit
In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en dit via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
-
02.07.OB
We willen dat alle inwoners van de regio Meierij en Bommelerwaard meedoen in de samenleving, ook de mensen die ondersteuning nodig hebben vanuit beschermd wonen en maatschappelijke opvang. We maken hier zowel regionaal als lokaal werk van met gemeenten, zorgaanbieders, welzijn, ervaringsdeskundigen en woningcorporaties.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de meerjarenbegroting beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2026-2029, inclusief incidentele uitgaven en het uitkeren van de regionale reserve.
- In te stemmen met het regionaal uitvoeringsprogramma en regionaal uitvoeringsbudget beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2026.
Besluit
- Kennis te nemen van de meerjarenbegroting beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2026-2029, inclusief incidentele uitgaven en het uitkeren van de regionale reserve.
- In te stemmen met het regionaal uitvoeringsprogramma en regionaal uitvoeringsbudget beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2026.
-
02.08.OB
Collegevoorstel zienswijzeverzoek Kaderbrief 2027 VRBN
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en dit via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
Besluit
In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en dit via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
-
02.10.OB
De huidige beheerregeling BRP van Boxtel (2020) koppelt rollen aan medewerkers op naam. Dit veroorzaakt knelpunten bij personele wisselingen en leidt tot extra administratieve lasten en risico’s op onduidelijkheid. Landelijk is de lijn verschoven naar autorisatie en beheer op basis van functies en processen, zoals vastgelegd in de Wet BRP, Regeling BRP en het Logisch Ontwerp BRP. Voorgestelde wijziging: De regeling wordt aangepast zodat rollen, taken en bevoegdheden niet meer aan personen, maar aan functies binnen de organisatie worden gekoppeld. Dit borgt continuïteit, kwaliteit en veiligheid van de BRP-gegevens. Daarnaast bevat de aangepaste regeling op specifieke artikelen uitbreiding van bevoegdheden, zodat medewerkers hun werk effectiever kunnen uitvoeren.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de beheerregeling Basisregistratie Personen Boxtel 2025
Besluit
1. In te stemmen met de beheerregeling Basisregistratie Personen Boxtel 2025
-
02.13.OB
Wijzigingsbesluit verordening Sociaal Domein 2024.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en dit via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
Besluit
1. In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en dit via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
-
02.14.OB
In het beleidsakkoord is vastgelegd dat het erfgoedbeleid geactualiseerd moet worden. Het proces kende een lange aanloop en heeft enige tijd stilgelegen. In 2025 is een doorstart gemaakt, waardoor we nu de afronding bereiken. In de tussentijd zijn de Omgevingswet in werking getreden, de omgevingsvisie vastgesteld en nieuwe processen ingericht om de wettelijke bevoegdheden voor vaststelling van stukken te borgen. Voordat het college de erfgoednota kan vaststellen, leggen wij deze eerst voor aan de raad voor wensen en bedenkingen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met de concept erfgoednota Boxtel 2026-2030.
- In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
- De erfgoednota Boxtel 2026-2030 voor wensen en bedenkingen via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
Besluit
- In te stemmen met de concept erfgoednota Boxtel 2026-2030.
- In te stemmen met het bijgevoegde raadsvoorstel en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
- De erfgoednota Boxtel 2026-2030 voor wensen en bedenkingen via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
-
02.15.OB
Het Programma Volkshuisvesting en Wonen-Welzijn-Zorg 2023-2027 is op 4 juli 2023 vastgesteld door de gemeenteraad. Het programma bestaat uit 3 pijlers:
Pijler 1: Een passend en betaalbaar huis
Pijler 2: Wonen met welzijn en zorg
Pijler 3: Duurzaam wonen in wijken en dorpen
Vervolgens is een uitvoeringsagenda opgesteld met deelprojecten die de gemeente wil uitvoeren om de output-doelen uit het Programma Volkshuisvesting te realiseren. De uitvoeringsagenda voor pijler 1 is al in mei 2025 vastgesteld. De uitvoeringsagenda voor pijlers 2 en 3 zijn nu ook gereed. Bij de uitwerking van de uitvoeringsagenda voor pijler 2 is gebleken dat het project 'Beleid Beheer Woonwagenlocaties' beter kan verhuizen van pijler 2 naar pijler 1, en dat het project 'Huisvesting jongvolwassenen die uitstromen uit jeugdzorg' beter kan verhuizen van pijler 1 naar pijler 2. Daarom wordt voorgesteld om de uitvoeringsagenda in zijn geheel opnieuw vast te stellen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Uitvoeringsagenda Programma Volkshuisvesting en Wonen-Welzijn-Zorg Boxtel 2023-2027 vast te stellen
- In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden
- De brief van de Adviesraad Sociaal Domein te beantwoorden met bijgevoegde antwoordbrief
Besluit
- De Uitvoeringsagenda Programma Volkshuisvesting en Wonen-Welzijn-Zorg Boxtel 2023-2027 vast te stellen
- In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de Griffie aan de gemeenteraad te verzenden
- De brief van de Adviesraad Sociaal Domein te beantwoorden met bijgevoegde antwoordbrief
-
02.16.OB
De meerjaren prestatieafspraken wonen verlopen na 31 december 2025. Voor de nieuwe meerjaren prestatieafspraken wonen werken we voor het eerst samen met de zorg- en welzijnspartijen. Omdat we de prestatieafspraken gezamenlijk met de zorg- en welzijnspartijen willen concretiseren, zodat ook de partijen uit Zorgzaam Boxtel commitment en eigenaarschap voelen over de afspraken hebben we langer de tijd nodig in de voorbereiding dan de reguliere planning. Daarom hieronder het voorstel om de huidige afspraken te verlengen totdat de nieuwe afspraken ter vaststelling worden aangeboden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Meerjaren prestatieafspraken 2021-2025 te verlengen tot vaststelling nieuwe Meerjaren Prestatieafspraken 2026-2030 in Q1 2026
- Jaarschijf 2025 te verlengen tot vaststelling Uitvoeringsagenda Meerjaren Prestatieafspraken in Q1 2026
- In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
Besluit
- Meerjaren prestatieafspraken 2021-2025 te verlengen tot vaststelling nieuwe Meerjaren Prestatieafspraken 2026-2030 in Q1 2026
- Jaarschijf 2025 te verlengen tot vaststelling Uitvoeringsagenda Meerjaren Prestatieafspraken in Q1 2026
- In te stemmen met de bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.
-
02.18.OB
De gemeente Boxtel heeft tot eind 2031 om een gemeentedekkend omgevingsplan op te stellen. Met het transitieplan omgevingsplan geven we sturing aan dit complexe traject. Op basis van voortschrijdend inzicht stellen we voor om de naamgeving te wijzigen van ‘transitieplan naar ‘transitiestrategie’. Op basis van realistische doorlooptijden stellen we voor om het aantal wijzigingstranches te verminderen en de planning hierop aan te passen. Hiermee boeken we minimaal een half jaar tijdwinst.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De benaming te wijzigen van ‘transitieplan naar ‘transitiestrategie;
- De transitiestrategie voor het omgevingsplan te wijzigen conform de onderdelen A tot en met D van bijlage 1 (en daarin bijlage A);
- Het wijzigen van de transitiestrategie te mandateren aan de wethouder(s) Ruimtelijke ontwikkeling, met dien verstande dat het college actief wordt geïnformeerd over toekomstige actualisaties van de transitiestrategie.
Besluit
- De benaming te wijzigen van ‘transitieplan naar ‘transitiestrategie;
- De transitiestrategie voor het omgevingsplan te wijzigen conform de onderdelen A tot en met D van bijlage 1 (en daarin bijlage A);
- Het wijzigen van de transitiestrategie te mandateren aan de wethouder(s) Ruimtelijke ontwikkeling.