Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

college B&W Boxtel

dinsdag 14 oktober 2025

09:00 - 14:00
Locatie

Oude Raadzaal Boxtel

Voorzitter
Ronald van Meygaarden

Agendapunten

  1. 02.01.OB

    De samenwerking op het gebied van de vrijetijdseconomie, en dan met name voor recreatie en toerisme, zal regionaal met negen gemeenten vormgegeven worden. Voor een stevige positie van de regio NOB in de provincie en landelijk, worden er de komende vier jaar middelen beschikbaar gesteld voor de aanstelling van een regio-coördinator en de uitvoering van intergemeentelijke projecten ter bevordering van recreatie en toerisme in de regio. Om deze samenwerking te bereiken wordt door negen gemeenten een samenwerkingsovereenkomst getekend.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de samenwerkingsovereenkomst ‘Samenwerking recreatie & toerisme in Noordoost-Brabant’ met negen gemeenten in de regio Noordoost-Brabant (NOB), zoals bij dit advies gevoegd als bijlage 1.
    2. De gemeente 's-Hertogenbosch aan te wijzen als regiegemeente en deze een regio-coördinator te laten aanstellen.
    3. Voor de samenwerking de komende vier jaar € 6.000, - (ex. BTW en ex. jaarlijkse indexatie van 2%) per jaar beschikbaar te stellen.

    Besluit

    1. In te stemmen met de samenwerkingsovereenkomst ‘Samenwerking recreatie & toerisme in Noordoost-Brabant’ met negen gemeenten in de regio Noordoost-Brabant (NOB), zoals bij dit advies gevoegd als bijlage 1.
    2. De gemeente 's-Hertogenbosch aan te wijzen als regiegemeente en deze een regio-coördinator te laten aanstellen.
    3. Voor de samenwerking de komende vier jaar € 6.000, - (ex. BTW en ex. jaarlijkse indexatie van 2%) per jaar beschikbaar te stellen.

  2. 02.04.OB

    Op 4 februari 2025 heeft de gemeenteraad van Boxtel de omgevingsvisie vastgesteld. In deze visie zijn elf thematische omgevingsprogramma’s en drie gebiedsgerichte programma’s opgenomen. De bijlage bij dit voorstel bevat de voorgestelde prioritering van zowel de thematische als de gebiedsgerichte omgevingsprogramma’s.
    Voor een efficiënte uitvoering is het wenselijk om een gelijke prioritering aan te houden voor Boxtel en Sint-Michielsgestel, met uitzondering van de gebiedsgerichte omgevingsprogramma’s Boxtel Noordwest en Boxtel Kern, die zijn specifiek zijn voor Boxtel.
    Na bespreking in het college wordt de prioritering opgenomen in een gebundelde raadsinformatiebrief (RIB), waarin tevens de rol van de raad bij de vaststelling van omgevingsprogramma’s wordt toegelicht. Deze is op verzoek van het presidium op 19 augustus besproken.
    Op 2 december vindt een informatieavond plaats waarin zowel de prioritering als de rol van de raad worden besproken. Aansluitend volgt een raadsvoorstel waarin de raad de gelegenheid krijgt wensen en bedenkingen te uiten. Uiteindelijk is het aan het college om de prioritering en het proces rondom de rol van de raad formeel vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. De gemeenteraad middels bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren over de voorgestelde prioriteringslijst zoals opgenomen in bijlage III. En deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

    Besluit

    1. De gemeenteraad middels bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren over de voorgestelde prioriteringslijst zoals opgenomen in bijlage III. En deze via de griffie aan de gemeenteraad te verzenden.

  3. 02.07.OB

    In de periode van 2004-2017 was de bewaartermijn van Bijstand aanvraag 20 jaar. Deze termijn kan op basis van artikel 5 van de Archiefwet en de ruimte in de voor die periode geldende Selectielijst 2012 verkort worden naar 7 jaar. Deze verkorting dient in een B&W-besluit vastgelegd worden.

    Voorgesteld besluit

    1. Af te zien van de termijn van 20 jaar voor juridische processen en/of financiële invordering van toegekende bijstand aanvragen in de periode 2004-2017
    2. De bewaartermijn van een bijstand aanvraag in de periode van 2004-2017 te verkorten van 20 jaar naar 7 jaar.

    Besluit

    1. Af te zien van de termijn van 20 jaar voor juridische processen en/of financiële invordering van toegekende bijstand aanvragen in de periode 2004-2017
    2. De bewaartermijn van een bijstand aanvraag in de periode van 2004-2017 te verkorten van 20 jaar naar 7 jaar.